rob-van-gameren-formule1

Rob van Gameren: “Drie races voor Max Verstappen niet onrealistisch”

De doorgewinterde Formule 1-fan is de dagen aan het aftellen voor Max Verstappen, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en alle andere coureurs aan de start verschijnen van het seizoen 2018, dat op 25 maart in Albert Park, Australië begint. Via Ziggo Sports worden zij van alles op de hoogte gehouden. Uiteraard krijg je alle races te zien, maar een programma wat ook snel populariteit vergaart is het Formule 1 Café. Vrijmibro sprak met één van de gezichten van de show, Rob van Gameren, over de liefde voor Formule 1 en het komende raceseizoen.

Door: Victor van den Bergh

Op welke leeftijd is jouw liefde voor Formule 1 ontstaan?
“Ik moet een jaar of negen geweest zijn. We hadden op de basisschool een jochie in de klas zitten die een bordspel meenam en toen moesten we allemaal een rijder uitkiezen die we wilden zijn. Ik was toen Rubens Barrichello, al was ik fan van Michael Schumacher. Iedereen wilde Schumacher zijn en ik wilde wel bij een goed team horen, dus koos ik zijn teamgenoot. Daarna ben ik echt alle jaarboeken gaan lezen en zat ik op verschillende fora in de tijd dat Jos Verstappen racete. Ik ben het type dat als ik ergens in geïnteresseerd raak, ik er ook alles van wil weten. Dan probeer ik in zo kort mogelijke tijd alles tot mij te nemen.”

Je ziet dat mensen die fan zijn van Formule 1 hun activiteiten om de races heen plannen. Was dat bij jou ook zo?
“O ja! Toen ik net fan was, moesten we een internationaal toernooi voetballen als voetbalclub en dat was op een zondag en de races wilde ik niet missen! Ik kon niet zeggen ‘ik kom niet, want ik ga Formule 1 kijken’, maar ik kon natuurlijk óók op zaterdag een rode kaart pakken, dan hoef ik op zondag niet mee te doen! En zo geschiedde. Ze hadden het gelukkig niet door.”

Moet jouw vriendin per se fan zijn van Formule 1 of is dat niet belangrijk?
“Nee en het interesseert haar ook he-le-maal niks! Het boeit haar echt niks. Ik vind het prima hoor. Het is nog steeds m’n hobby en het is meer werk geworden, maar ik hoef niet thuis de hele dag over werk te ouwehoeren. Ze maakt er weleens een opmerking over, maar zij zit ook ’s avonds te appen met vriendinnen als we samen film kijken. Ach, het één heft het ander op en ze heeft er verder geen moeite mee. Ik stoor haar er verder ook niet mee. Soms denk ik: ‘het zou leuk zijn om het met iemand te delen’, maar je zet er al zoveel van je vrije tijd in en als we op werk van die meetings hebben, heb je het na een tijdje gehad.”

Nu gaat het Formule 1 Café (voorheen F1 Fans Only) het derde seizoen in. Hoe ben je daar ingerold?
“Ik heb voor niets in 2013 bij Ronald van Dam – die toen commentaar deed voor de Formule 1 – tijdens de race achter hem gezeten en geeltjes gegeven met informatie. Ze hadden net bij Sport1 (nu Ziggo Sport) de Formule 1 rechten gekocht, maar deden in Hilversum verslag vanuit de commentaarcel. Robert Doornbos gaf toen het co-commentaar, dus zo kom je een beetje in het wereldje. Ik dacht ‘het is goed voor de ervaring en ik zit dicht bij het vuur, wie weet levert het nog iets op.’ Na dat jaar werd de Formule 1 steeds groter en ging Sport1 er ook meer mee doen. Toen liep ik hier bij Southfields (toen nog Infostrada) stage en zeiden ze ‘jij bent onze Formule 1-man’ en alle presentatoren wisten er niks van, dus moest ik mij laten zien. We doen het met een klein clubje en ja, het wordt nog wel eens bekritiseerd van buitenaf, want het zou pro-Max zijn. Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar de mensen thuis die geen diehard-fan zijn, willen vooral weten wat Max doet. Daar hebben we veel discussies over, of we dat teveel doen of niet.”

“De Formule 1-fans zijn heel dankbaar. Dat merk je aan de sfeer in het café”

Het wordt door mensen vaak vergeleken met Voetbal Inside.
“Daar hebben wij het ook wel eens over gehad. De Ziggo-bazen hebben wel eens gezegd dat het daar naartoe zou moeten gaan, maar VI staat natuurlijk bol van de characters. Johan Derksen en René van der Gijp, dat is wel even andere koek dan wat wij hebben zitten. Zij hebben geen beelden – ja, ze mogen nu af en toe beelden van Fox gebruiken om een paar goaltjes te laten zien – maar hebben het ook jaren gedaan zonder enkele beelden. Zij doen het ook twee keer per week.”

Maar qua sfeer heeft het zeker raakvlakken.
“Dat komt met name door de Formule 1-fans. Dat zijn hele dankbare fans en je merkt dat aan de sfeer in het café. Er komen best vaak dezelfde mensen. Die waarderen het enorm en dat maakt de sfeer zó goed. Bij VI maken de mannen aan tafel écht de sfeer. Daar is het publiek aanwezig, maar doet het niet mee aan de sfeer, die klappen en lachen mee met Van der Gijp, maar dóór Van der Gijp. Hier hoeft niet eens een hilarische grap gemaakt te worden, maar vatten mensen dat wel zo op. Als ik een keer een dom filmpje heb gaan ze ook helemaal stuk. Ik snap de vergelijking en ik denk dat we daar ook trots op mogen zijn, want het is toch een succesvol programma.”

Dit wordt het derde seizoen dat jij aan dit programma meedoet. Zie jij jezelf dit nog lang doen in deze rol?
“Afgelopen halfjaar was het iets meer America’s Funniest Home Video’s geworden, zoals ik bijna aan het presenteren was met al die filmpjes. Die klappers en grappige dingen gaan er niet uit, maar voor jezelf probeer je wel stappen te maken en inhoudelijk wat meer toe te voegen. Het afgelopen jaar zeiden we tijdens het repeteren ‘er moet iets meer gelachen worden’ en dan gingen we meer grappen zoeken terwijl ik dacht ‘nee, de kracht van een nerd is juist om ook inhoud toe te voegen’, dus daar hebben we naar gekeken en de praktijk moet uitwijzen of ik dit seizoen die stappen kan maken. Ik kijk zelf niet te ver vooruit, want volgend jaar lopen de rechten van de Formule 1 af. Dit jaar hebben we sowieso nog de rechten met Ziggo, volgend jaar weet ik het niet.”

Wie wordt er dit seizoen wereldkampioen?
“Ik zou het wel leuk vinden als een andere coureur wereldkampioen wordt, maar dan wel met een mooie strijd. Ik wil niet wéér een seizoen van dominantie, dat moet maar eens afgelopen zijn. Helemaal omdat we afgelopen jaar niet verwend zijn met mooie races. Max (Verstappen) reed op het einde leuk, waardoor je het jaar een beetje positief af kunt sluiten, maar we hebben halverwege het jaar een aantal hele slechte races gehad, waarin niet ingehaald werd. Dat was gewoon een verschrikking. En als Max in één van de eerste races uitvalt, wordt het alleen nog maar erger voor de Nederlandse fans.”

Lees ook: Max Verstappen hoort in 2018 tot de topverdieners!

Gaat Red Bull dit jaar de kloof dichten?
“Red Bull is altijd lastig, dat wordt pas duidelijk in de wintertests. Dan weet je de situatie bij Red Bull. Probleem is, en dat heeft Robert Doornbos onlangs in de pers geroepen, ze zijn helemaal afhankelijk van wat ze in Frankrijk bij Renault doen met die motors. En dat terwijl Ferrari de motor zelf ontwikkelt, net als Mercedes. Die weten precies hoe het ervoor staat. Maar ik hoop het echt, een strijd tussen drie teams en als Renault een goede motor heeft zou McLaren er ook weer bij kunnen zitten. Ik hoop van harte dat Renault het goed voor elkaar heeft en kijk, met het chassis van Red Bull was aan het einde van vorig jaar niks mis, dat zag je in Maleisië en Mexico, wat in principe niet hun banen zijn. Daar deden ze goed mee.”

En gaat Max dit seizoen weer een aantal races op zijn naam schrijven?
“Als je de tweede helft van afgelopen seizoen zag – en er vrijwel niks verandert voor de reglementen van dit seizoen – zou je verwachten dat ze de stijgende lijn doortrekken. Hij zegt zelf: ‘in mijn eerste seizoen bij Red Bull won ik er één, afgelopen seizoen won ik er twee, dus volgend jaar ga ik er minstens drie winnen.’ Dat is denk ik niet onrealistisch.”

Er wordt gesproken over een Grand Prix in Nederland. Zandvoort is lang in de race geweest, Assen heeft een licentie gekregen. Wat verwacht jij dat er daar gaat gebeuren?
“Ze (Assen) hebben aangekondigd dat ze een haalbaarheidsonderzoek gaan doen, want dat heeft Zandvoort al gedaan en dat hebben ze eind vorig jaar gepresenteerd . Het is mogelijk, maar met de nodige aanpassingen. En in Assen hebben ze zelfs die circuitcheck al gehad, waardoor ze dus in principe al goedkeuring hebben. Dan heb je nog dat België het BeNeLux-exclusiviteitscontract heeft tot en met volgend seizoen. Vanaf 2020 zou er een Grand Prix op Assen kunnen komen.”

“Assen is een geschikter circuit, maar je hart zegt Zandvoort”

Wordt het dan een Grand Prix in Nederland én België of gaan we een paar jaar niet op Spa racen?
“Nee dan kan het beide, maar ze hebben de exclusiviteit tot en met volgend seizoen. En daarna is het vrij, dus dan kunnen er meer races in de BeNeLux zijn. Die Amerikanen willen graag naar Nederland komen, want die zien hoe ontzettend populair Max Verstappen hier is. Kopenhagen is ook met een stratenrace bezig en die zeggen ook dat ze in een vergevorderd stadium zitten. Maar ja, waarom zouden we in fucking Kopenhagen op een stratencircuit gaan rijden als we er al drie hebben? Als mensen aan Zandvoort denken, dan zien ze gewoon de autosport. Zelf vind ik Assen een geschikter circuit natuurlijk, want je hebt daar meer inhaalmogelijkheden, maar je hart zegt Zandvoort.”

Onlangs is het nieuws naar buiten gekomen om te stoppen met de gridgirls, wat voor enorm veel ophef heeft gezorgd. Is dat opgeblazen of een terechte klacht van de fans?
“Ik weet ook niet anders dan dat ze erbij zijn. Als ik de magazines als 12-jarige opensloeg stonden ze er ook massaal in. Maar als ik thuis of in de studio zit te kijken, vraag ik me ook af hoeveel ik nu echt van de gridgirls zie. Ik zie ze klappen als de winnaar het podium oploopt en heel af en toe zie je ze op de achtergrond als Jack (Plooij) zijn gridwalk doet. Dan zie je ze met een bord omhoog staan en op internet zie je een paar afbeeldingen verschijnen, maar als ik naar lekkere wijven wil kijken, kan ik tegenwoordig ook naar porno surfen. Daarvoor hoef ik niet naar een gridgirl-foto te kijken. Maar ja, als je bijvoorbeeld op Zandvoort bent en je ziet dat clubje gridgirls voorbijkomen, dan kijk je toch! Dan is het toch een soort van vleeskeuring.”

Er wordt gesproken over seksisme, maar ze staan er vrijwillig en vinden het niet erg. Dan zou je denken, wat is het probleem?
“Exact! Voor die meiden is het ook een mogelijkheid om zichzelf te verkopen. Alleen met die paal in hun handen staan, dat zien wij wel, maar het gaat iets verder dan dat. Zij kunnen daar ook netwerken, dus je ontneemt ze nu die kans, terwijl ze er vrijwillig staan. En mensen roepen dan ook van ‘wil je dat jouw dochter daar in zo’n half gebodypaint superstrak pakje staat?’, maar als je goed kijkt naar de outfits van de laatste jaren is dat niet meer zo bij de Formule 1. Ze staan daar niet als halve hoeren op de grid. Ze zijn degelijk gekleed, daar besteden ze echt wel aandacht aan.”

Een van de nieuwe regels is de halo, een soort beschermboog om de coureur heen. Wordt dat een vervuiling voor het oog of gaan we daar snel aan wennen?
“Fans vinden het verschrikkelijk en ook journalisten maken stiekem al een beetje stemming op social media door te zeggen dat ze het vreselijk vinden. Maar ik denk dat het snel ophoudt op het moment dat je zo’n crash hebt waarbij een band hard tegen de halo aankomt. Dan hebben mensen er vrede mee omdat er misschien wel een leven is gered of in elk geval een zware blessure is voorkomen. Het is hetzelfde als met de motoren. We klagen er nu nog af en toe over, de motoren klinken voor geen meter, maar we maken er ook geen issue meer van. Na een aantal races ben je eraan gewend. Ik had er zelf iets mooiers van gemaakt. Ik had een soort aeroscreen gemaakt – zo’n glazen ding eromheen, zodat het iets supersonischer lijkt – en had de tijd genomen om er iets mooiers van te maken dan wat het nu is. Maar de bescherming an sich begrijp ik wel.”

Zijn er ook nog regels die je zou willen veranderen?
“Ik zou wel iets in willen voeren: wk-punten voor pole position of een wk-punt voor de snelste ronde. Als Max nu aan de leiding ligt, roep de teamleiding ‘rustig aan, rustig aan’, terwijl hij voor de snelste raceronde wil rijden. Maar daar staat niks voor, dus waarom zou hij voor de snelste raceronde gaan? Hij wil het doen, omdat hij coureur is, maar het team fluit hem terug. Maar als daar nog twee of drie wk-punten voor liggen ga je er nog voor rijden en dat kan potentieel een wereldkampioenschap beslissen. Dan is het vervelend als jij het op een snelste ronde verliest, maar dat houdt het wel spannend.”

Vrijdag 23 maart is de eerste aflevering van het Formule 1 Café te zien op Ziggo Sports. Zaterdagochtend vindt de kwalificatie plaats en een dag later is de eerste race van het seizoen.

 

Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!

Category: Sport

Tags:

3 comments

Comments are closed.