week-nederlandse-bier-speciaal

We blikken nogmaals terug op onze interviews van Leven in de Brouwerij!

De ‘Week van het Nederlandse Bier’ is officieel begonnen! Van 24 mei tot en met 3 juni is er een extra reden om zo’n goudgele rakker open te maken. Niet alleen de vrijmibo op werk zal ervan profiteren, maar dit weekend puilt het ook uit van de bierfestivals en er zijn meerdere brouwerijdagen door het hele land. Voor Vrijmibro is het een mooie reden om nog eens stil te staan bij onze eerdere rubriek ‘Leven in de Brouwerij’.

‘Leven in de Brouwerij’

Voor wie het even is vergeten (of er simpelweg niet bekend mee is): ‘Leven in de Brouwerij’ is een rubriek van Vrijmibro waarbij brouwers van speciaalbier aan het woord worden gelaten over de combinatie van bier en ondernemen. Door het grote aantal brouwerijen wat we tegenwoordig in Nederland hebben, zou je bijna vergeten dat er ook een hoop bloed, zweet en pils aan vooraf gaat. Om deze mensen aan het woord te laten spraken we met drie brouwerijen: Brouwerij Noordt, Gebrouwen Door Vrouwen en Brouwerij ’t Meuleneind. Hieronder lees je een paar previews van de complete interviews.

Brouwerij Noordt

Het Rotterdamse Brouwerij Noordt wordt gerund door Peter Rouwens, die speciaal voor dit vak een opleiding volgde in Gent. Toch ging het niet altijd even makkelijk om de brouwerij op te starten. “Er komt zoveel bij kijken. Machinerie, installaties, allemaal dat soort toestanden. En alles wat zo’n beetje mis kon gaan, ging ook mis. Maar goed, iedere morgen begin je toch weer met frisse moed. Met veel zwoegen, hard werken en weinig thuis zijn, zijn we toch door de vla heen gezwommen.” Desondanks hebben ze meerdere prijzen gewonnen, waaronder de Dutch Beer Challenge.

Gebrouwen Door Vrouwen

Wat begon als een hobby van twee zussen, is uitgegroeid tot een bruisend bedrijf. In 2013 werd er nog “voor de lol” bier gebrouwen, maar nu hebben ze al meer dan 300 verkooppunten! “Dat zijn er best veel en we hebben ook in het buitenland wat vraag. Af en toe gaan er wat pallets naar China, dat is heel grappig, in Shanghai wordt het verkocht. Daarom leer ik nu ook Chinees, ik wil er heel graag heen. Er is laatst ook wat naar Bonaire gegaan, dan gaan ze daar twintig fusten in een cafeetje tappen. En in België liggen ze – net als in Nederland – in de Albert Heijn.”

Brouwerij ’t Meuleneind

Een familiebedrijf in de biersector, dat zie je niet vaak. Iedereen draagt op zijn of haar manier een steentje bij. Of zoals oprichter Jan Dommisse zegt: “Mijn zoon doet de verkoop, mijn dochter regelt alles op internet en social media, mijn vrouw doet de administratie en ik maak me druk met het testen.”
Is het per se de bedoeling dat de kinderen het later overnemen? Absoluut niet. “Dat is een droom, maar er zit geen dwangmatigheid in. Zoiets moet ook met plezier beleefd worden. Maar als zij dat anders zien, moeten ze het ook op een andere manier organiseren. Leuk als het nageslacht het voortzet, maar het is volledig hun eigen beslissing.”

Alle interviews zijn hier te lezen.

 

Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!

Category: Bier

Tags: