koffie-cafes-cliches

5 clichés die je in alle ‘hippe’ koffietentjes tegenkomt

De Nederlandse horeca wordt steeds meer overspoeld met hippe koffietentjes. Daar is niks mis mee, maar het zijn er teveel om op te noemen. Jonge ondernemers bestormen de winkelstraten en hebben allemaal één ding gemeen: ze creëren exact dezelfde ruimte. Waar je ook naar binnen stapt, je wordt met alle mogelijke clichés van cafés en koffietenten geconfronteerd. Geloof je ons niet? Kijk dan naar de volgende voorbeelden.

100.000 soorten koffie

Een gewone zwarte koffie zit er nauwelijks meer in. In plaats daarvan moet je de volgende vragen voor jouw perfecte bakkie pleur beantwoorden:

  • Wil je bonen uit Indonesië of Maleisië?
  • Wil je in je melk een figuurtje van een hond of een kat?
  • Kies jij voor een frambozen- of een karamelsmaak?
  • Heb je er liever een vegan brownie bij of een fair trade muffin?

Industrieel design

En dan hebben we het woord minimalistisch nog niet eens laten vallen. Welk koffietentje je ook binnenstapt, overal vind je het cliché van versleten, houten tafels die het labeltje ‘circulaire economie’ meekrijgen. Om van de verlichting (want dat bestaat enkel uit een losse lamp die op zijn kop aan een metalen draad hangt) nog maar te zwijgen.

De plantjes ondersteboven

Een plantenbak in de hoek, dat is zo 2018. In plaats daarvan kiezen we ervoor om een rij plantjes aan het plafond op zijn kop op te hangen. Geeft niet alleen een leuk effect, maar geeft ook een milieubewust gevoel. Neemt alleen niet weg dat het er apart uit blijft zien, want er is geen mens die dit thuis doet.

Altijd weer Typhoon

De muziek van deze man is als kauwgom aan je schoen. Het maakt niet uit welk koffietentje je inloopt. Vroeg of laat hoor je de stem van Glenn de Randamie (zijn echte naam) door de ruimte galmen. En om het nog iets specifieker te maken hebben we het over het album Lobi Da Basi, dat hits als ‘Zandloper’ en ‘Hemel Valt’ herbergt.

Overal krijtborden

Maar dan ook écht overal. Voor de deur een bord met een lokkertje om binnen te treden, de menukaart achter de kassa, tegenover de kassa met enkele kunstige tekeningen en eentje achterin voor het geval een hippe start-up een ‘out-of-office meeting’ wil houden. Het is niet per se storend, maar wel enorm cliché voor alle hippe koffietentjes.

Ben je het eens met deze lijst of mis je zelf een paar dooddoeners? Laat het in de reacties op Facebook weten!

 

Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!

Category: Bier

Tags: