kater-duurt-langer-ouder

Worden je katers steeds heftiger? Ga eens naar de sportschool!

Het weekend staat weer voor de deur en dat betekent maar één ding: opnieuw een avondje stappen met je maten! Voor de jonge mensen onder ons betekent dit helemaal tot het gaatje gaat gaan en de volgende dag doen alsof er niks is gebeurd. Ben je iets ouder, dan moet je na drie biertjes een week als een monnik leven om bij te komen. Ontzettend frustrerend, maar het is helaas de keiharde realiteit. Maar waarom wordt die kater steeds heftiger en kun je er überhaupt iets aan doen?

Kater duurt langer

We kennen allemaal de symptomen van een kater na het stappen. Je hebt last van hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en soms leidt dat weer tot minder plezierige momenten die we jou zullen besparen. Dat dit de gevolgen zijn van veel drinken is allang bekend.

Lees ook: hierdoor heb je zoveel honger na het stappen!

De medische uitleg zit iets anders in elkaar. De hoofdpijn heeft namelijk te maken met de alcohol die de bloedvaten in je hersenen verwijden. Je lichaam corrigeert dit echter op het moment dat de alcohol wegvloeit, waardoor je flink veel hoofdpijn bij je kater kunt krijgen.

Het overgeven komt door de irritatie die alcohol in je lichaam veroorzaakt. Het slijmvlies in de keel, slokdarm, maag en mond lijdt eronder, waardoor je misselijk wordt en alles niet meer binnen kunt houden.

Spiermassa

Maar hoe komt het toch dat je kater langer duurt naarmate je ouder wordt? Dit heeft te maken met de afname van je spiermassa als je ouder wordt. Dit wordt langzamerhand vervangen door vet. Het nadeel hiervan is dat spierweefsel uit spiercellen bestaat waar vocht in zit. Hierdoor verdunt het alcohol makkelijker en heb je de volgende dag minder last. Ook moet je over een sterke lever beschikken, want die is verantwoordelijk voor het afbreken van alle giftige stoffen.

Lees ook: spoel je kater weg met deze overheerlijke uitbrak-babes!

Het is dus handig om zo fit mogelijk te blijven als je ouder wordt en de beste manier om dat te doen is door veel te bewegen. Daar houdt het echter niet bij op, want een gezonde levensstijl is minstens zo belangrijk. Lees daarom onze handige tips om op ‘oudere’ leeftijd nog altijd topfit te blijven.

Bron: hln.be

 

Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!

Category: Eten & Drinken

Tags: