Je kunt in een film niet alles in een dialoog stoppen, zoveel is wel duidelijk. Als er geen gebruik wordt gemaakt van symboliek, locaties, specifiek camerawerk en metaforen op het witte doek, krijg je een film waar je visueel niet van onder de indruk raakt. Één van de dingen is het gebruik van eten in films en in het bijzonder appels. Zij hebben namelijk een functie die het karakter van een personage extra scherp maakt.
Eten van appels in films
Ken je dat? Je ziet een scène waarbij iemand aan een appel kluift en je hebt bijna direct een hekel aan hem. Dat is natuurlijk geen toeval. Sterker nog, er zit een diepere gedachte achter. Het is namelijk de bedoeling dat dit personage als een enorme lul overkomt. Of in elk geval op dat moment. Maar waarom hebben appels zo’n enorme versterkende kracht? We zetten een paar redenen onder elkaar:
Desinteresse:
Als je tijdens een gesprek bezig bent om een appel te eten, dan heeft ‘ie er niet de volle aandacht bij. Gevolg: diegene komt als ongeïnteresseerd en vooringenomen over.
Hard geluid:
Dat het eten van een appel een hard geluid maakt staat buiten kijf. Maar tijdens een film zorgt het ook voor een harde onderbreking. Niet dat de eter van de appel iets te zeggen heeft, maar diegene geeft simpelweg weinig tot niks om anderen.
Nooit opeten:
Er lijkt hier weinig aan de hand, omdat vrijwel niemand een appel in zijn geheel opeet. Toch zit hier in film iets onfatsoenlijks. Vooral als er slechts één hap wordt genomen en het stuk fruit wordt teruggelegd is het bijzonder onbeleefd.
Metafoor:
Als de bovengenoemde redenen de enige waren, dan zou het allemaal wel erg eendimensionaal zijn. In dit geval is er echter ook een metaforische en bijbelse vergelijking. Want zoals Adam en Eva zondigden door de appel te eten en het advies van God te negeren, zo gaat die stelling ook op in films. Het maakt een personage tot iemand die zondigt en niet ‘puur’ is.
Voorbeelden
Betekent dit dat je dan automatisch de slechterik in de film bent? Nee hoor. Er zijn meer dan voldoende filmkarakters die niet slecht zijn, maar enkel niet naar anderen luisteren en een bepaalde arrogantie over zich hebben. Hier zijn een paar voorbeelden.
Indiana Jones (Indiana Jones)
Draco Malfoy (Harry Potter)
James T. Kirk (Star Trek)
King Leonidas (300)
Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean)
Zoals we in het begin van artikel aangaven, is het gebruik van appels natuurlijk niet de enige symboliek die je in films ziet. We hadden het namelijk al eerder over het camerawerk. In veel actiefilms wordt vandaag de dag ‘shaky cam’ gebruikt. Het komt films lang niet altijd ten goede, maar The Bourne Ultimatum slaagt hier perfect in. Lees hier waarom de term ‘shaky cam’ bestaat en waarom het wél een goede invloed op actiefilms heeft.
Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!