De zomerstop in de Formule 1 zit erop. Na drie weken vakantie staat Max Verstappen dit weekend fris en fruitig aan de start van Spa-Francorchamps. Het wordt bestempeld als één van de vele thuiswedstrijden. Bij een gebrek aan een Nederlandse Formule 1-race roepen we tegenwoordig België, Monaco, Duitsland en Oostenrijk uit tot zijn thuiswedstrijden. Maar hoe vet zou het zijn als we binnenkort Max, Lewis, Sebastian en Kimi over Nederlands asfalt zien scheuren?!
Hier lees je wat deze kansen zijn, wat er moet gebeuren en waar je de petitie voor een Nederlandse Formule 1-Grand Prix kunt ondertekenen.
F1 Grand Prix Nederland
Sinds het F1-debuut van Max Verstappen in 2015 wordt er vaker dan ooit gefluisterd over een Grand Prix in Nederland. Grote vraag is alleen: waar wordt dit gehouden. Er zijn grofweg drie gegadigden: Zandvoort, Assen en Rotterdam, waarbij voor de laatstgenoemde een stratenrace een optie is.
Hoewel Zandvoort het meest tot de verbeelding spreekt, lijkt Assen de beste papieren te hebben. Zij kondigden namelijk eind januari van dit jaar aan dat zij over een Formule 1-licentie beschikken. Wel moet het circuit op een aantal punten worden veranderd, aangezien het nu specifiek voor TT-races is. Door rechte stukken en enkele bochten aan te passen, wordt het aantrekkelijker om voor coureurs in te halen. Qua vergunningen voor geluid en veiligheid zit het wel snor in de Drentse hoofdstad.
Dit betekent echter niet dat Zandvoort kansloos is. Het beroemdste Nederlandse circuit – waar van 1952 tot en met 1985 F1-races werden gehouden – is voor veel autoliefhebbers de gewenste locatie voor een nieuwe Nederlandse Grand Prix.
Concurrentie
Als het Formule 1-circus ooit in Nederland neerstrijkt, dan zal dat op zijn vroegst in 2020 zijn. Vanwege het BeNeLux-exclusiviteitscontract wat Spa Francorchamps heeft, kun je pas over twee jaar op zijn vroegst meerdere races in België, Nederland en Luxemburg houden. Dit betekent niet dat Nederland automatisch in dat jaar ook een Formule 1-Grand Prix krijgt. Er zijn namelijk meer dan voldoende kapers op de kust om in een ander land te racen. De belangrijkste concurrent hierin is Miami. De FIA heeft al bevestigd dat hier in 2020 de eerste race plaatsvindt. Er komt dus een tweede race in de Verenigde Staten. Sinds 2012 wordt er ook al in Austin, Texas gereden.
Een andere gegadigde is Kopenhagen. De Deense hoofdstad staat te trappelen om Kevin Magnussen een eigen thuisrace te geven. Zowel de Deense politiek en bevolking, als F1-topman Chase Carey staan hier enthousiast tegenover. “We hebben vorig jaar vaak gesproken over het belang dat onze evenementen op iconische plaatsen worden gehouden, om wereldwijde aandacht te genereren. Volgens mij is Kopenhagen daar een perfect voorbeeld van”, aldus Carey. Met deze uitspraak lijkt het er dus op dat het voor Zandvoort en Assen moeilijker wordt om de Formule 1 binnen te hengelen.
Petitie Rob van Gameren
Toch wil F1-kenner en -liefhebber Rob van Gameren daar niets van weten. Sterker nog, hij is sinds kort een petitie gestart om bijna 35 jaar na dato de Formule 1 weer in Nederland te krijgen. Op de site f1naarnederland.nl worden handtekeningen ingezameld om duidelijk te maken hoe erg ons land hiernaar hunkert. En dat het storm loopt, blijkt wel uit het aantal mensen dat hier gehoor aan heeft gegeven. In amper een week tijd hebben meer dan 70.000 mensen deze petitie ondertekent. Er is dus meer dan genoeg animo om dit evenement gestalte te geven.
Zojuist doorgekregen dat al 70.000 😱🤗 de #F1naarNL petitie hebben ondertekend: https://t.co/OeeQPKt2DF.
cc @VanGamerenF1 @jackvangelder @TomCoronel @TimCoronel @RobKamphuesF1. Volgende mijlpaal 100.000? Bij 150.000 zijn we de drukstbezochte GP ooit! 🧡🏎— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) 21 augustus 2018
In een eerder interview met Vrijmibro liet Van Gameren optekenen dat Nederland veel geschikter is voor een Grand Prix dan Denemarken. “Die Amerikanen willen graag naar Nederland komen, want die zien hoe ontzettend populair Max Verstappen hier is. Kopenhagen is ook met een stratenrace bezig en die zeggen ook dat ze in een vergevorderd stadium zitten. Maar ja, waarom zouden we in fucking Kopenhagen op een stratencircuit gaan rijden als we er al drie hebben?” Ook over de locatie hoeft hij niet lang na te denken. “Als mensen aan Zandvoort denken, dan zien ze gewoon de autosport. Zelf vind ik Assen een geschikter circuit natuurlijk, want je hebt daar meer inhaalmogelijkheden, maar je hart zegt Zandvoort.”
Bron beeld: Flickr
Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!