Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat we in Nederland volop bezig waren met krabbelen, tikken, respecteren (r+r = back) en spotten, maar dit lijkt uit de dood te herrijzen. Door de ophef rondom Facebook, Mark Zuckerberg en de gelekte persoonsgegevens richting Cambridge Analytica verliest het sociale medium in rap tempo aan populariteit.
‘Bye Bye Facebook’
Één van de grote initiators om Facebook vaarwel te zeggen is Arjen Lubach. In zijn talkshow Zondag Met Lubach riep hij iedereen op om – ironisch genoeg – via het Facebook-evenement ‘Bye Bye Facebook’ afscheid te nemen van zijn of haar account. Ook liet hij zelf weten zowel zijn persoonlijke pagina als het facebookaccount van Zondag Met Lubach uit de lucht te halen. En dan houd je maar één kwalitatief alternatief over: Hyves!
Redenen voor ‘Tijd Voor Hyves’
Raymond Spanjar richtte Hyves in 2004 op, voordat hij in 2010 zijn kindje voor een flinke smak geld (lees: ongeveer 44 miljoen euro) aan De Telegraaf verkocht. Drie jaar later ging het ter ziele. Inmiddels is het grootste Nederlandse sociale medium een bron voor grappen geworden, maar je zou bijna vergeten dat Hyves een centrale rol in het leven van veel tieners en jongvolwassenen speelde. De onderstaande infographic met enkele cijfers uit 2010 is daar het bewijs van:
Nu wordt er geprobeerd nieuw leven in Hyves te blazen. Met de website tijdvoorhyves.nl willen Joas en Patrick een doorstart maken. Zelf zeggen ze er het volgende over: “Het was een kroon met glitters en gadgets op de sociale saamhorigheid. Hyves heeft altijd een plekje in ons hart behouden. En nu de wereld zoveel onrust kent en zo ongeleid is met weinig hoop voor een betere toekomst, vinden we het tijd om Hyves weer op te pakken.”
Maar laten we nu niet verzanden in droge cijfers en statistieken (al was The Partysquad in 2010 echt de bom). Daar zijn andere sites oneindig veel beter in. Wij vinden het tijd om stil te staan bij een paar hoogtepunten die deze prachtsite voort heeft gebracht.
De dansende banaan!
De profielfoto van Jan Paparazzi
Voor iedereen die nog niet zijn eigen foto had geüpload.
Glitterplaatjes!
De meest bizarre Hyves-groepen
Wat te denken van ‘Hippe tekenfilms van vroegâh’, ‘Haat aan Tokio Hotel’ of de ‘1 miljoen leden, we kunnen het!’-groep. Je kon het van gekkigheid niet verzinnen, of er was wel een groep voor bedacht.
Inbrekertje
Je gaf jouw wachtwoord aan iemand en vervolgens ‘pimpte’ diegene jouw profiel van top tot teen. En dan werd er vaak afgesloten met een berichtje dat je elkaar toch zo aardig vond en nooit meer kwijt wilde.
Tikken
We sluiten af met het beruchte fenomeen, want er kwamen toch een hoop rare manieren voorbij om met een ander te communiceren. De foto hieronder laat slechts een paar van de vele opties zien.
Maar goed, we zitten dus nog steeds met ons facebookaccount en voor velen is het om werktechnische redenen onmogelijk om dat te verwijderen. Wil je wél zorgvuldig met je gegevens omgaan, dan geeft Vrijmibro je hier een aantal tips.
Heeft dit bericht jouw leven verrijkt en kun je niet wachten om het met je vrienden te delen? Gebruik dan snel één van de deelknoppen hieronder!